Aelates


I Aelates är fokus på allsidig träning. Passet börjar med 25 minuters aerobic (kondition). 8 enkla steg sätts ihop till en längre kombination. Stegen kan individanpassas efter nivå och tycke. Målet med stegen är att de ska jobba hela kroppen. Stegen är även låga och höga, snabba och långsamma för att hjärtat ska jobba ordentligt.

Efter konditionsdelen följder 25 minuters pilates. Fokus ligger på styrka i bålen för att förebygga skador, få en bra hållning, och bli stark och smidig. Rörelserna utförs oftast i långsamt tempo då kvalitet är viktigare än kvantitet i pilatesen. Deltagarna får alternativa övningar av instruktören. Allt för att träningen ska passa alla.

Passet avslutas med 10 minuter stretch och 10 minuter avslappning. I stretchen töjs musklerna ut. Det innebär en töjning av bindväv, muskler och vävnader runt lederna. Fördelar med stretch är bl a. ökad förmåga till avslappning, minska skaderisken för översträckning och överansträngning, minska ryggont, minska träningsvärk och stelhet.

Avslappningens syfte är att deltagarna genom andning kommer i en djup mental och fysisk vila där kroppen kan fylla på energi och syre för att  återhämta sig från träningen och vardagens stress.